reklama

Nieje havran, ako havran.

Včera padali hviezdy. Vraj si treba niečo želať. Ja som si želal okrem iného aj to, aby bol ten náš svet o trošku lepší. Nie o veľa, iba o máličko. Sme tu len raz a mne sa zdá, že veľmi krátko. Za ten čas si však zažijeme toľko zlého a nepríjemného, koľko stačí aj na dva životy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu
(zdroj: foto: D.Knap)

 Zostáva otázkou, či sa s tým dá niečo robiť. Dá, alebo chce? Vyberte si. Mám takú skúsenosť, že dobré veci, ak sa uskutočnia tak fungujú. Znie to celkom logicky. Napíšem pár riadkov o jednom projekte, ktorý o mesiac bude v Starej Turej trvať pol roka. Na začiatku mu všetci dávali krátku životnosť. Vraj: „Nikto to nebude chcieť robiť, na to nemáme peniaze a vôbec celé to je nejaká haluz.“ Ale pekne po poriadku.

Nočné havrany je projekt, ktorý funguje v Nórsku približne desať rokov. Participuje na ňom približne 250 000 ľudí a v niektorých miestach potlačil výskyt kriminality až o 40%. V uliciach sa počas víkendov pohybujú „hliadky“ troch až piatich rodičov, ktorých deti (píšem deti, ale v drvivej väčšine sú to mladí ľudia vo veku od 16 do 25 rokov) sa v pohode bavia niekde na diskotéke alebo v bare. Dôvod ich konania je prostý. Majú strach o svojich potomkov. Miesto toho, aby sa báli a sedeli doma , vyjdú do ulíc a sledujú čo sa tam deje. Sú označený vestami to preto, aby ich bolo rozoznať od ostatných. Môžete ich pristaviť, radi si pokecajú. Pomôžu, ak neviete ako ďalej. Sú to rodičia, ale ak si oblečú vestu stávajú sa z nich rovnocenný partneri. Nemoralizujú, nevychovávajú, proste len tak chodia a pomáhajú tomu kto ich o to požiada. Veľa mladých je zúfalých z toho, že sú pre svoje najbližšie okolie ľahostajní. Potom to riešia po svojom. Z vlastnej skúsenosti viem, že nie vždy je to v súlade so zákonom. Mnohokrát stačí s niekým len hodiť reč o starostiach, ktoré sú pre neho bytostné a problém zrazu nieje. Možno sa to zdá pritiahnuté za vlasy, ale pred nedávnom mi to potvrdil jeden mladík, ktorý zápasil s dopravným značením. Na moje „prečo?“ mal zaujímavú odpoveď. „Čo mám robiť, keď ma se..., ako to tu vyzerá.“ Po krátkom rozhovore súhlasil so mnou, že aj on môže niečo urobiť, aby to bolo inak. Už sa mu nezdalo, že je bezmocný a zbytočný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak by som nebol v uniforme mestského policajta, ale mal by som vestu s nápisom „Nočné havrany“, bol by to ideálny príklad toho, ako má tento projekt fungovať. Netreba za tým hľadať pomocníkov polície. Ak sa problém vyrieši nechcem vedieť kto a čo robil. Pre mňa a pre obyvateľov mesta je dôležité, aby sa problém nestal.

 Vrátim sa späť na začiatok môjho článku, kde som spomínal, že v Starej Turej tento projekt beží bez tridsiatich dní pol roka. Na realizáciu bolo treba približne dve tisícky , trochu ochoty a trpezlivosti. Dnes máme tridsaťštyri rodičov, hliadkujú štyrikrát do mesiaca od 23:00 do 01:30 (zatiaľ), pridal sa k nim aj miestny majiteľ baru, ktorý si sám zháňa ľudí do hliadky. Netrhli sme rekord v poklese kriminality, nevyriešili celosvetový mier, ale podarilo sa nám byť trošku lepší, aspoň o máličko. Mám pre vás otázku. Nájde sa ešte niekto, kto by chcel prispieť k dobrej veci, alebo poviete nie ešte skôr ako to skúsite?

Dušan Redaj

Dušan Redaj

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes, keď píšem tento text, vnímam sa ako človek, ktorý našiel svoju cestu. Prechádzam križovatkami, skúmam, experimentujem, učím sa, riskujem, padám a vstávam, robím všetko pre to, aby som absorboval čo najviac svetla a energie pre objasnenie toho čo sa vo mne skrýva. Naučil som sa, že ak počúvam, neskrývam sa za umelo vykonštruované fasády a ponechávam ostatným ich slobodu, dokážem svoje okolie vnímať oveľa intenzívnejšie ako kedysi. Keď s inými prežívam ich zmenu, vždy mi prídu na myseľ slová môjho životného guru: „...akoby sa mi otvorilo nebo a ja som tú zázračnosť iného sveta a možností uvidela a cítila sa tým svetom a svetlom neba obliata.“. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu